21-05-2012

maanzaad notenblokjes


De lente, met al haar bloesems en groeikracht, is toch wel één van de vier lievelingsjaargetijden van mij ;-).
Met zoveel te plukken, zaaien, drogen en maken, kom ik vaak handen te kort, want......


....ik wil ook graag tijd vrijmaken voor het bewonderen van bezige bijen en


het volgen van het liefdesleven van de groene kikkers in onze vijver.
Poppetjes maken van de slaapmutsjes (ze heten natuurlijk niet voor niets 'poppy' in het Engels) kwam er ook zomaar nog even tussendoor  en terwijl ik daarmee aan het "spelen" was kreeg ik trek in maanzaad blokjes met noten.

Er zijn nog heel veel walnoten en hazelnoten over van de oogst van vorig jaar en maanzaad is er ook genoeg.
Verder is er alleen honing bij nodig.


De noten worden in grove stukken gesneden en samen met een paar theelepels maanzaad gedurende tien minuten geroosterd in een droge koekenpan. Je moet blijven roeren en als de kleinste stukjes noot bruin worden is het klaar.


In een ander pannetje verwarm je de honing. Per kop noten gebruik je een halve kop honing. Als de honing warm is gaan de geroosterde noten er doorheen en dit laat je ook zo'n 10 minuten zachtjes sudderen.
Het mengsel is klaar als de honing wat bruin kleurt.


Dit erg plakkerige goedje spreid je uit op een bord en als het iets is afgekoeld kun je er blokjes van snijden.
Als ze helemáál zijn afgekoeld plakken ze niet meer.


Ze smaken erg lekker en je kunt er ook mee variëren door andere noten te nemen of sesamzaad.

Ik ga nog even verder spelen.

7 opmerkingen:

  1. Heerlijk dat recept en speel jij maar verder met je poppy's. Erg mooi. Vroeger trokken we de blaadjes van viooltjes eraf dan hou je ook een heel klein baljurk poppy over. De natuur heeft wat te bieden. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn typisch van die lekkernijen dat als je even de andere kant op kijkt ze al weer op zijn. Zo heerlijk, puur en eenvoudig. Daar kan geen koekje/snoepje uit een pakje tegenop. Een heel gezond tussendoortje waar je je vingers bij af likt. Ik ga ook even op zoek naar verdwaalde noten.
    Een prima maandagmorgen idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk die kikkers! Je hebt ze mooi op de kiek gekregen. Toevallig heb ik vanmiddag langs de sloot ook geprobeerd een paar kwakers vast te leggen, maar het gras stond erg hoog...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk je lente vriendjes nooit gezien dat je er dit mee kon doen, en de kikkers zijn ook al zo prachig , en een heerlijke versnapering voor tussendoor,
    fijne dag.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's! Ik ga het recept een keer uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hhmmm!!! Ik heb nog bergen noten over, super dit recept!!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips