02-04-2012

gekleurde pasta kralen


Ik ben blij voor mijn dochters dat ze al volwassen zijn!
Het was namelijk zo leuk om deze pasta te kleuren dat ik waarschijnlijk in hun jeugd, met potten vol was komen aandraven.
Ik was gaan experimenteren met het mengen van de kleuren én allemaal verschillende pastafiguurtjes ook nog hè. 
Waarschijnlijk was dan de woensdagmiddag uitgeroepen tot een soort verplichte pastaverwerkingsmiddag en liepen ze er als vrolijke Masaï-meisjes bij, waar natuurlijk helemaal niets mis mee is.
Maar ik dwaal weer af.

helaas geen eigen foto

Ik zag dit idee nl. bij  Schneider Peeps, en het leek me zo leuk om het eens te proberen.
Maar, eigenwijs als ik bent, vond ik heb toch nodig om een aantal dingen te veranderd.

Zo gebruikte zij als "oplosvloeistof" alcohol, maar met azijn gaat het ook prima! 
Ook het drogen van de stukjes op een krant vond ik niet zo handig, want er blijft dan dus allemaal papier aan de pasta kleven. Niet zo fijn hoor.
De tijd heb ik flink ingekort, dit had op het eindresultaat geen enkel nadelig effect. Ik was een beetje bang dat als ik het een paar uur nat zou laten de pasta misschien slap zou worden.

Het enige wat je dus nodig hebt is wat droge pasta, mini penne of wieltjes, als er maar (met goed fatsoen) een draad door kan, een potje, wat azijn en kleurstof. Ik gebruikte verf voor paaseieren, maar levensmiddelenkleurstof kan net zo goed denk ik.


In de pot komt een klein beetje azijn en de kleurstof, dan de pasta erbij. Flink schudden en als er nog vloeistof over is dan eventueel nog wat pasta toevoegen.


De pasta is direct helemaal gekleurd. Laat het ongeveer vijf minuten 'trekken', maar schudt wel elke minuut zodat ze niet te veel aan elkaar plakken. Dan even goed uit laten lekken in een zeef en op een bord te drogen leggen. Zorg dat ze niet allemaal op elkaar liggen. Ik kon de eierverfresten heel eenvoudig van het bord afwassen, maar neem toch voor de zekerheid niet je mooie Zondagse servies.


Eens zien wie ik hier blij mee kan maken. Of zal ik voor mezelf....................

22 opmerkingen:

  1. Geweldig wat een leuk idee. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat leuk!!!! :o) en ik heb wel nog een kind ... en een hele vakantie voor me ... misschien ... moet ik wel ... elke dag uitroepen tot pasta-verwerkdag ...
    thx voor het geweldige idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jij hebt altijd van die geweldige ideëen !!!!!!!!!!!!!!!!! ik ben jaloers op je ingevingen !!!!!!
    nen hele dikke merci voor je tips en trics !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is inderdaad een eenvoudig idee met mega effect! Vorig jaar heb ik voor m'n zoontje z'n piratenfeestje, pasta zilver gemaakt en dan bleven er nog stukjes naturel, maar de jongens bestempelden dit direct als goud ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een super leuk Idee!
    Groetjes Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt heel leuk. Mijn dochter houdt van vrolijke kleuren, dit zou iets voor haar zijn om te doen. Ook al is ze achttien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een ontzettend leuk idee.

    Liefs MamaNatuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk! Daar kun je natuurlijk nog veel meer mee. Dank je wel voor dit leuke idee, dat ga ik zeker eens uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw die kleurtjes zien er super leuk uit! Leuk idee om te onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een creatief idee. Mijn kindjes zijn nog wel heel klein.. o..oo ;-)
    Groetjes, Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit hebben wij eens voor moederdagarmbanden gedaan op m'n werk. De pasta gekleurd met ecoline en daarna laten drogen op plastig zakken.
    Het ging bij ons om grote hoeveelheden. Genoeg voor 150 kleuters...

    Erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik gaf deze leuke tip door aan mijn zus, ze is kleuterleidster. Het werkt erg goed! Elleen blauwe pasta werd groen omdat de pasta geel is, dus voor blauwe pasta moet je als tegengewicht voor het geel een klein beetje rood toevoegen.
    Bedankt voor de tip!
    Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Joepie! dat gaan wij ook eens doen. Geweldig leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb ook al 2 pogingen gedaan, maar krijg niet zo'n mooie kleur als op jouw foto... :(
    Lukt het met ecoline beter?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met ecoline heb ik geen ervaring, maarje zou het natuurlijk altijd eens kunnen proberen. Het is nu een jaar geleden dat ik deze pastakralen heb geverfd, er zijn er nog een aantal over en, hoewel ze regelmatig in de zon staan, hebben ze nog exact dezelfde kleur! Ik hoop dat het je lukt om ze naar wens te maken, misschien een ander merk eierverf?

      Verwijderen
  15. Hoe lang moet de pasta drogen? Kan ik bijvoorbeeld in dezelfde les eerst de pasta kleuren en daarna verwerken tot arbandjes of kettingen?

    Groetjes Irene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat wordt denk ik lastig, de pasta moet echt goed droog zijn, anders vieze vingers en het plakt dan aan elkaar.
      Ik had eierverf van de Lidl, de verf moest worden opgelost in water. Volgens mij maakt het soort verf niet zoveel uit, of een ei erin of de pasta ;-).

      Verwijderen
  16. En nog een vraagje, welke verf heb je gebruikt er zijn heel veel soorten eierverf..
    Groeten Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi! Ik heb al besloten om het met ecoline te doen en de pasta toch maar tevoren zelf te kleuren. thnx gr irene

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Echt super. Hoe lang moet dit drogen? En worden ze niet slap?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet meer precies hoelang het duurde voordat ze droog waren, maar in ieder geval binnen 24 uur. Ik heb er nog steeds een paar van in een potje zitten en ze zijn niet slap!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips