05-01-2012

steerntjes


Het is tijd om mijn plank met cadeautjes weer eens bij te vullen, er zijn teveel lege plekken, het hout is zichtbaar. Soms heb je een tijdje niets nodig en soms een paar keer per week. En dan gaat het hard. Het meeste wordt gegeven als een bedankje voor geleverde diensten of voor  "ik heb voor jou.........mag ik dan van jou"........situaties. Ruilhandel dus.
Wat er allemaal op die plank staat? Nou, o.a. deze likeur.

Nodig:

  • 1 liter (inmaak)brandewijn
  • 15 gram steranijs
  • 5 draadjes saffraan
  • 400 gram (kandij)suiker - maar gewone suiker of minder suiker kan natuurlijk ook


Alles gaat in een pot en regelmatig even schudden. Als de suiker is opgelost zet je het 5 weken in het donker. Daarna is het klaar en kan de steranijs en de saffraan eruit.
Je hoeft natuurlijk niet direct een hele liter te maken. Als je twijfelt of je het lekker gaat vinden, neem dan van alle ingrediënten een kwart. Met nieuwe smaakjes doe ik dat eigenlijk altijd.

Steranijs (Illicium verum) is te verkrijgen bij Aziatische winkels, soms ook bij de Tuinen of een Natuurvoedingswinkel. 
De smaak zit in de schil van de vrucht, het zaadje ga ik dus maar eens zaaien, kijken wat voor spannends daar weer uit komt, want de plant en de bloem is erg mooi.


En wist je dat steranijs gebruikt wordt voor de productie van Tamiflu? (anti-griepmiddel)
Ook al is Tamiflu veel minder effectief dan wordt aangenomen, steranijs heeft wel degelijk helende eigenschappen. Ze ontkrampt en kan gebruikt worden bij winderigheid en misselijkheid. Ook de luchtwegen hebben baat bij steranijs als je veel moet hoesten.
Maar om deze steerntjes nu dus maar een gezond drankje te noemen....................
Geniet, maar drink met mate hè.

9 opmerkingen:

  1. Als ik die recepten van jou lees, krijg ik de neiging om meteen naar de reformzaak te hollen en het te gaan maken. Ik ga het binnenkort zeker uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat geweldig weer, zo´n super recept. En lekkere likeurtjes daar ben ik best gek op, dus wie weet ga ik deze een keer maken. Als dat zo is laat ik je weten hoe lekker het is geworden...
    Fijne dag verder nog vandaag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Hanneke,

    Bedankt voor je leuke reactie op mijn blog. Ik ga jou blogjes ook volgen want het water liep mij in de mond bij het zien van de foto van de vriendschapcake. Lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt Hanneke voor je reactie op mijn nieuwe blog (heb je nog even geantwoord daar ook) Ik wist niet dat je van steranijs drank kon maken, en nog zo makelijk ook :)
    Lieve groet,
    Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goh dat klinkt lekker en idd erg leuk om te maken en cadeau te doen aan iemand!
    Ik ga het proberen!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I will try this! I adore star anise flavor:) The flower picture is so lovely:) I had no idea it was used in Tamiflu! You share so many interesting things dear Hanneke! thank you!! hugs, Leslie xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super lekkere likeur ik maak het nu voor de tweede keer.
    Wij zijn gek op diverse likeuren, s'avonds zo af en toe een glaasje...........heerlijk!
    Bedankt voor het delen van dit recept!

    Lieve groet
    Van zo maar iemand

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé "zo maar iemand", leuk dat je het even laat weten.
      Hier óók "af en toe een glaasje likeur liefhebbers", maar, ook al is dit recept een goede tweede, favoriet is bij ons de ginja, de kersenlikeur.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips