10-10-2011

brandnetel trekzalf


Brandnetel zorgt niet alleen voor de inwendige reiniging, ook uitwendig bewijst ze haar nut bij allerlei onzuiverheden zoals vieze wondjes en zweren. Ook bij insectenbeten en brandnetelprikken kun je het gebruiken.
Maak dus eens dit zalfje op vaseline-basis.


In een bakje smelt je au-bain Marie de vaseline en voegt net zoveel heel fijn gesneden droge brandneteltoppen toe tot de vaseline verzadigd is. Laat dit zachtjes trekken. In sommige recepten wordt gesproken over een totaal van 24 uur, persoonlijk vind ik dat wel erg lang. Het hoeft niet achter elkaar, het is zelfs beter om het proces een paar keer te onderbreken. De vaseline met de brandnetel laat je opstijven en de volgende dag ga je verder. Ook kun je na een paar keer de brandnetels eruit zeven en 'opnieuw' beginnen. Het is wel belangrijk dat je het niet afsluit, het vocht moet weg kunnen.


Als je klaar bent heb je een mooie groene zalf dat zeker twee jaar houdbaar is.

27 opmerkingen:

  1. op dezelfde manier heb ik hier al potjes smeerwortel-, kastanje- en goudsbloem zalf staan:))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar is het niet zo dat er nu nagenoeg geen brandnetels te vinden zijn en je dit beter in de lente kunt maken? Of denk ik nu werkelijk in een hele rare kronkel.. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anneke: Smeerwortelzalf maak ik anders, vaseline blijft óp de huid, prima voor goudsbloem, maar de smeerwortel wil ik ín de huid hebben, dus doe ik dat met reuzel of sesamolie. Logje erover zal nog wel komen.

    @Good Old Household: jonge brandnetels zijn nu nog wel te vinden (zonder zaad), maar denk idd (gevoelsmatig) dat het nóg beter is om het in de lente te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe pluk je de brandnetels? Met handschoenen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Vlijtig Liesje: Ik pluk de brandnetels inderdaad met handschoenen aan, als je ze van 'onder naar boven' plukt hoeft het niet te prikken maar ik ben daar te klunzelig voor om dat met beleid te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Moet ik ook eens proberen, maar dan wel volgend jaar want nu zijn er denk ik geen netels meer.

    Lieve groet,
    Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hallo, Wat bijzonder van die brandnetel trekzalf.
    Zelf doen wij op zwerende wonden wel boerenkoolblad,Wie heeft daar mer ervaring mee?
    Groeten van Tjitske het is een zeer waardevolle BLOG!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ja ik vindt dit een geweldig mooie site maar dit met vaseline valt me eerlijk gezegd tegen.Ik heb het niet zo met vaseline.Vaseline lijkt mij foute boel, je kunt toch beter bijenwas gebruiken?
    Ik ben nog niet zo lang herborist hoor maar bij ons op school zeiden ze altijd dat vaseline uit den boze was, vanwege het verslavende effect.Of zit ik hier verkeerd.Voor de rest complimenten voor deze site.De recepten spreken mij ook aan en dat zit echt wel goed, behalve even die vaseline....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt, vaseline is een beetje een omstreden product omdat het een soort petroleumachtig iets is. Het wordt nog wel in heel veel kruidenrecepten gebruik. Het voordeel is hier idd de eigenschap dat het op de huid blijft liggen. Bovendien gebruik je trekzalf zeer locaal en is het gebruik slechts een paar dagen. Een andere reden voor het gebruik van vaseline is dat het voor veel mensen, die nog nooit een kruidenzalf hebben gemaakt, een veel makkelijker te verkrijgen product is om eens iets te proberen, in de hoop dat ze enthousiast worden en de meer natuurlijke producten gaan gebruiken.

      Verwijderen
    2. en wat te doen als je allergisch bent voor bijenwas?

      Verwijderen
    3. Dan kan je hem of met vaseline maken of je laat de brandnetels ipv in vaseline in olijfolie trekken. Dan kun je de olie gebruiken verder zonder toevoegingen. Je zou, om het een iets steviger structuur te geven, een trekzalf kunnen maken met wolvet, wat ook als belangrijke eigenschap heeft dat het óp de huid blift.

      Verwijderen
    4. inderdaad vaseline is foute boel het is namelijk restafval van ruwe aardolie.erg vies goedje. ik gebruik voor al mijn zalfjes en smeersels bijenwas of olie koudepersing en biologisch

      Verwijderen
    5. Ik maak mijn zalven met biologische olijfolie. Laat daar de kruiden in trekken. met gaase afgedekt zodat vocht eruit kan. Dagelijks omtoveren. Na week verwarm ik dit ná zeven au bain Marie en voeg dan wat bijenwasvlokken toe. Ik roer met hout. Geeft mooie structuur. Niet téveel bijenwas erin. Dan wordt het stug. Wat is nu beste als trekzalf. Brandnetel of smeerwortel?

      Verwijderen
  9. ok is dat met die vaseline omdat het een trekzalf is en dus een andere functie heeft, omdat vaseline op de huid blijft?Is het daarom beter vaseline i.pv bijenwas en olie?
    Ik moet nog veel leren dus excuseer als ik een beetje wazig overkom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je komt niet wazig over hoor ;-), Je zou, ipv bijenwas en olie, de zalf kunnen maken met wolvet, wat ook de eigenschap heeft om óp de huid zijn werk te doen. Denk aan goudsbloemzalf voor huidproblemen, wat traditioneel ook met wolvet wordt gemaakt in tegenstelling tot b.v. smeerwortelzalf dat met reuzel of sesamolie wordt gemaakt omdat het in de diepte moet werkt.

      Verwijderen
  10. Ik zelf gebruik brantnetel voor veel mogelijkheden, ik maak er thee en sla van, en ook inderdaad zalf. verder gebruik ik het voor mijn kruiden te besproeien het werk even goed als dat gif wat je in de winkel koopt. ik gebruik de natuur voor en tegen de natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat zijn er veel toepassingen voor de brandnetel hè?
      Maar sla, ik neem aan dat je een blaadje niet rauw in je mond stopt?

      Verwijderen
  11. Voor brantnettel prikken , geef ik liever de voorkeur aan hondsdraft, het groeit naast de brandnettel laag op de grond , en heeft meest kleine paarse bloemetjes. dus ben je onderweg en hebt geen zalf bij, kijk iets dieper . neem van de hondsdraft enkele blaadjes en vrijf ze samen tussen je handen, ze geven dan wat vocht af, smeer dat op je brandnettel prikken, en je zult zien dat het snel help.

    grt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zelfde werkt bij mij ook erg goed met weegbree, en die vind je meestal ook wel in de buurt van brandnetels.

      Verwijderen
    2. Ja, hondsdraf of weegbree dat doe ik ook altijd. Ideaal voor onderweg en/of de kinderen, die (4 en 6) heb ik het ook geleerd! Meteen over, fijn is dat.

      Verwijderen
  12. En de kastanjezalf doe ik dat met gekookte kastanjes of de rauwe?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor een kastanjezalf gebruik ik de rauwe (niet eetbare) paardekastanje.
      Een oliemaceraat met in stukjes gesneden kastanje en ook wat kastanjetinctuur zijn de hoofdingrediënten.

      Verwijderen
  13. Wat een goed idee!!!
    Geweldige tip, die kende ik nog niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. mag het potje nooit meer dicht? of tijdens het proces niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het potje mag wel dicht als het klaar is, maar tijdens het hele proces moet het vocht uit de brandnetels kunnen "ontsnappen".

      Verwijderen
  15. Zou dit ook lukken met kokosolie?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips